flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Місцеві вибори 2020

09 жовтня 2020, 12:25

Місцеві вибори 2020

 

25 жовтня 2020 року відбудуться перші вибори депутатів районних рад нових районів, і вперше народне волевиявлення відбуватиметься вже за новим виборчим законодавством.

Виборчий кодекс України набув чинності 1 січня 2020 року. Значним досягненням цього документа є закріплення правових норм, які регулюють використання у виборчому процесі електронних сервісів та інноваційних технологій. Так, у ст. 18 Виборчого кодексу України передбачено можливість голосування на дільниці за допомогою комп’ютера (машинне голосування) та підрахунку голосів за допомогою електронних систем.

Рішення про проведення експерименту з використанням інноваційних технологій ухвалює Центральна виборча комісія на окремих дільницях з дотриманням всіх вимог та процедур для відповідних виборів та голосування виборців у спосіб та в порядку, визначеному цим Кодексом.

З метою забезпечення електронної доступності, що особливо актуально під час карантину, усі рішення виборчої комісії, згідно зі статтею 23 цього Кодексу, мають бути невідкладно розміщені на її офіційному веб-сайті із забезпеченням можливості перегляду, копіювання та роздрукування інформації.

Ще однією важливою новацією виборчого законодавства є можливість змінити місце голосування через інтернет. Таким чином, виборці, які мешкають не за адресою реєстрації (зокрема внутрішньо переміщені особи ), мають змогу змінити виборчу адресу без відвідування органу ведення Державного реєстру виборців. Це значно спрощує доступ до виборів особам з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров’я, людям поважного віку.

Також у Виборчому кодексі України зазначено, що всі приміщення для голосування мають бути архітектурно доступними, щоб забезпечити  безперешкодний доступ для маломобільних груп населення.

Новим Виборчим кодексом також передбачено право виборця оскаржити до відповідної виборчої комісії рішення, дії чи бездіяльність суб’єктів оскарження, якщо такі рішення, дії чи бездіяльність порушують особисто його виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі, у тому числі на участь у роботі виборчої комісії, на здійснення спостереження, на присутність на засіданні виборчої комісії, під час проведення голосування, незабезпечення встановлених цим Кодексом умов для голосування виборців з порушенням здоров’я.

Відповідно до пункту 6 частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України, спори щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом, процесом референдуму, підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства. Апеляційні скарги на рішення у справах виборчої категорії подаються згідно зі статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Порядок оскарження рішень за наслідками розгляду справ, пов’язаних з виборчим процесом чи референдумом, закріплений у статті 278 КАС України. Апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, можуть бути подані у дводенний строк з дня їхнього проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, не пізніше як за чотири години до дня голосування. Апеляційна скарга на судове рішення, що було ухвалене до дня голосування, розглядається не пізніше ніж за дві години до початку голосування.

У справах, пов’язаних з виборчим процесом чи референдумом суд проголошує повне судове рішення, а його копії невідкладно видаються учасникам справи або надсилаються їм, якщо вони не були присутні під час його проголошення.

Судове рішення у таких справах набирає законної сили з моменту проголошення судом апеляційної інстанції і не може бути оскаржене. Суд апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду не може повертати таку справу на новий розгляд (частина друга, третя статті 272 КАС України).

Рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо встановлення нею результатів виборів оскаржуються до Верховного Суду. Судом апеляційної інстанції в такому разі є Велика палата Верховного Суду, яка переглядає в апеляційному порядку судові рішення у справах, розглянутих Верховним Судом як судом першої інстанції.

23 липня 2020 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення виборчого законодавства» (№ 3485).

Законом усунено прогалини та неузгодженості, скореговано строки, спрощено та уніфіковано виборчі процедури для спрощення виборчого процесу, уніфіковано норми Виборчого кодексу.

Внесено значну кількість змін до Виборчого кодексу, які стосуються всіх видів виборів та всіх етапів виборчого процесу і передбачають коригування більш, ніж 200 з 289 статей цього Кодексу.

Частина новел Закону стосується питань діяльності Центральної виборчої комісії, функціонування Державного реєстру виборців, притягнення до адміністративної та кримінальної відповідальності за правопорушення під час виборчого процесу.

Зокрема, передбачаються комплексні зміни щодо заповнення виборчих документів, процесу підрахунку голосів, подання документів кандидатами, спрощення окремих виборчих процедур.

Також встановлено обмеження для одночасного балотування на місцевих виборах, удосконалено законодавство з питань територіальної організації виборів та системи виборчих комісій на місцевих виборах, уточнено строки декларування майнового стану, доходів, витрат і зобов’язань фінансового характеру кандидатами на виборні посади, зменшено грошову заставу на місцевих виборах.

Серед іншого передбачено, що перешкоджання вільному здійсненню виборцем, учасником референдуму свого виборчого права або права брати участь у референдумі, перешкоджання діяльності іншого суб’єкта виборчого процесу, процесу референдуму, ініціативної групи референдуму, комісії з референдуму, члена виборчої комісії, члена ініціативної групи референдуму, члена комісії з референдуму або офіційного спостерігача при виконанні ними своїх повноважень чи здійсненні своїх прав, поєднані з обманом або примушуванням, - карається обмеженням волі на строк до трьох років або позбавленням волі на той самий строк.

Незаконне втручання службової особи у діяльність виборчої комісії, комісії з референдуму або члена виборчої комісії, комісії з референдуму з використанням службового становища з метою впливу на їхні дії чи рішення – карається позбавленням волі на строк від п ’яти до десяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк п ’ять років.

Ухилення члена виборчої комісії чи члена комісії з референдуму від виконання своїх обов’язків у роботі комісії без поважних причин, що призвело до неможливості роботи виборчої комісії, комісії з референдуму в день голосування, проведення підрахунку голосів на виборчій дільниці чи дільниці з референдуму, встановлення підсумків голосування у відповідному виборчому окрузі чи окрузі з референдуму, встановлення результатів виборів або референдуму, – карається обмеженням волі на строк до трьох років або позбавленням волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк п’ять років.

Умисне подання до органу ведення Державного реєстру виборців неправдивих відомостей про виборців, умисне внесення неправдивих відомостей до бази даних Державного реєстру виборців, несанкціоновані дії з інформацією, що міститься в базі даних Державного реєстру виборців, чи інше несанкціоноване втручання у роботу бази даних Державного реєстру виборців, – караються позбавленням волі на строк від двох до чотирьох років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк п’ять років.

Надання або отримання виборчого бюлетеня чи бюлетеня для голосування на референдумі особою, яка не має права його надавати чи отримувати, або надання виборцю, учаснику референдуму заповненого виборчого бюлетеня чи бюлетеня, для голосування на референдумі, або голосування виборцем, учасником референдуму більше одного разу, незаконне опускання виборчого бюлетеня чи бюлетеня для голосування на референдумі до виборчої скриньки – караються штрафом від ста до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на строк до двох років.

У зв’язку з цим у Бобровицькому районному суді Чернігівської області буде встановлено особливий режим роботи з метою забезпечення своєчасного та оперативного розгляду спорів виборчої категорії. Усю інформацію, пов’язану з виборчим процесом, буде оприлюднено на офіційному вебсайті суду.